Skip to content


Dialogical strategies in replies to offensive humour

Carla Canestrari & Amadeu Viana

Controversial Charlie Hebdo cartoons

Controversial Charlie Hebdo cartoons

The aim of this paper is to determine whether humour can be used as a discursive strategy to reply to offensive humour about natural disasters and what purpose it serves. A corpus of 431 replies to the Charlie Hebdo cartoons concerning the earthquake in central Italy in August 2016 was analysed. Depending on the target of the humour in these replies, they were used to agree, disagree or deflect away from the offensive and aggressive content of the cartoons. The results show that humour can be used as a discursive strategy to respond to offensive humour. Moreover, an analysis of the corpus revealed that humorous replies were used mainly to agree rather than disagree with the cartoons.

Language and Dialogue – Volume 9, Issue 2, 2019, p. 217-235.


Posted in Humor.


El sentit de l’humor: de la teoria a la pràctica

Viana on humour

————————————

VIANA ON HUMOUR

————————————

Conferència pronunciada el 30 de març de 2019 en el marc de la XXIV Jornada de Sociolingüística d’Alcoi, que tenia com a tema Tenim recursos per a fer humor en valencià? El vídeo inclou l’amable presentació de l’amic i col·lega Brauli Montoya, de la Universitat d’Alacant.

Posted in Humor.


El lenguaje como vieja mentirosa

mentirosa

El lenguaje no es en absoluto una cosa científica, sino una cosa artística, algo inventado por cazadores, asesinos y otros artistas mucho antes de que la ciencia fuera siquiera soñada. La verdad es simplemente que la lengua no es un instrumento en el que se pueda confiar, como un teodolito o una cámara. La lengua es un miembro poco dócil, como la llamó el sabio, una cosa poética y peligrosa, como la música o el fuego.

G. K. Chesterton

Vico, Nietzsche y el lenguaje como vieja mentirosa ha estat publicat a Cuadernos sobre Vico, 30-31, ps. 459-472, com a contribució al número especial editat per celebrar el XXV Aniversari d’aquesta publicació. Al número 32, l’any 2018, va aparèixer un conjunt de contribucions biogràfiques d’estudiosos viquians dels darrers 50 anys, on vaig tenir ocasió de publicar Ordovico viricordo, un petit compendi de notes que abracen 35 anys de curiositat i recerca.

Ellenguajenoesenabsolutounacosacientífica,sinounacosaartística,algoinventadoporcazadores,asesinosyotrosartistasmuchoantesdequelacienciafuerasiquierasoñada.Laverdadessimplementequelalenguanoesuninstrumentoenelquesepuedaconfiar,comounteodolitoounacámara.Lalenguaesunmiembropocodócil,comolallamóelsabio,unacosapoéticaypeligrosa,comolamúsicaoelfuego

Posted in Vico.


Bruno Snell sobre el origen del lenguaje

outofafricaUna obra olvidada, La estructura del lenguaje (1971 [1952]) de Bruno Snell, el gran filólogo clásico, abordaba la génesis de la gramática con parámetros semióticos y cognitivos.

Su aportación sigue la estela de los fundadores de la antropología cognitiva, al considerar el lenguaje como el producto de la acción y la comunicación; pero Snell, y aquí radica el interés de su propuesta, sigue los pasos de la formación gramatical a partir de datos filológicos relevantes sobre lenguas indoeuropeas. Su idea de unos modos de significar arraigados en la práctica comunicativa básica, que se articulan en los diferentes niveles de la gramática y la sintaxis, permite aproximar su aportación a la semiótica de Peirce, y más concretamente a la investigación biosemiótica actual. Hacia el final de este estudio, su aportación se compara con la de su contemporáneo Benjamin L. Whorf, señalando el interés de ambos para entender las formas primitivas del lenguaje y su persistencia en lenguas contemporáneas.

Posted in Bioantropologia.


Humour and Laughter as Vestiges of Evolution

aborig paintThis paper argues in favour of considering humour and laughter as embodied signs of the ancient, sympathetic, figurative mode of the human mind, still working with us in dance, music, singing and literary activity. Starting from steady evolutionary provisos, both the continuity and the departing lines between nonhuman vocalizations and human laughter are considered. Along the Duchenne and non-Duchenne expression types, we analyse the developmental extension of laughter, both social and cognitive, probably under complex imitative forms through millennia until the emergence of articulated languages; then, we try to explain the particular attachment of humour and laughter to evolutionary achievements in the symbolic domain. Thus, from a cognitive and semiotic framework, here it is argued that the old signal of play and joy might have evolved on a par with full connectivity and unbounded associations promoted by symbolic activity, clinging to new meanings and abilities, but still governed by the conjoined social work of sanction and solidarity, a pattern that humour shows all over around. As a particular reflex of ancient multimodality, laughter (with humour) seems akin to participative, mythical modes of thinking that were in full force and effect at the beginning of human societies, rooted in metaphors and figurativeness. Being signs of noncontrolled performance, humour and laughter still find their way in the contemporary contexts of free associations, human projections and extended agentivity, and so they could be considered as the embodied, old counterpart of the imaginative dimension of symbolic activity.

Posted in Bioantropologia, Humor.